Passa al contingut principal

El perquè dels números f

Figura A


Quant ens iniciem en la fotografia comencem aprenent termes com el temps d’exposició i l’obertura del diafragma. Del primer és fàcil entendre’n els seus valors al ser fraccions de temps expressades en segons, però el segon pren uns misteriosos valors que, a més a més, s’anomenen números f. Ens expliquen que representen l’obertura del diafragma per controlar l’entrada de llum a la càmera però resulta que els valors més petits signifiquen una obertura gran, tal i com s’observa en la Figura A. Com és això? Quin sentit té?


Si pensem en l’obertura del diafragma tendim a imaginar-nos el seu diàmetre, però en realitat els números f són adimensionals i són el resultat de dividir la distància focal (distància entre el centre òptic de la lent i la película o el sensor) pel diàmetre d’obertura. Per això, com més gran és el diàmetre més petit resulta el número f. Aquesta seria l’expressió matemàtica on f seria el número f, F la distància focal i D el diàmetre:


f = F / D


S’estableix una escala de números f de tal manera que cada un es separi un pas del següent. Un pas, full stop en anglès i d’aquí el nom de número f, significa que es dobla o es divideix a la meitat l’entrada de llum o diàmetre efectiu del diafragma. La següent successió correspon a aquesta escala:


f/1 – f/1.4 – f/2- f/2.8 – f/4 – f/5.6 – f8 – f/11 – f/16 – f/22


El que passa és que la majoria de càmeres actuals estan configurades per defecte per fer salts de 1/3 de pas (per saltar un pas haurem de fer 3 clics), amb la qual cosa l’escala de números f seria:


f/1 – f/1.1 – f/1.2 – f/1.4 – f/1.6 – f/1.8 – f/2- f/2.2 – f/2.5 – f/2.8 – f/3.2 – f/3.5 – f/4 – f/4.5 – f/5 – f/5.6 – f/6.3 – f/7.1 – f8 – f/9 – f/10 – f/11 – f/13 – f/14 – f/16…


La gràcia de tot plegat és que podem comparar lluminositats entre objectius de diferent distància focal, ja que un mateix diàmetre d’obertura no deixa entrar la mateixa llum amb un angular (focal reduïda) que amb un teleobjectiu (focal llarga).


Si observem un objectiu veurem que mostra uns ‘numerets’ com els dos exemples de la figura B.


Figura B


Aquests dos exemples corresponen a objectius zoom ja que el primer ens informa que la seva distància focal varia entre 18 mm i 200 mm, i el segon entre 12 mm i 24 mm. I els següents nombres ens informen de la lluminositat màxima de l’objectiu, una característica essencial de cada òptica.


El primer cas indica 1:3.5-5.6 la qual cosa significa que si tenim el zoom a la posició de 18 mm la lluminositat màxima serà de f/3.5 però si posem el zoom al màxim de 200 mm només tindrem disponible una lluminositat màxima de f/5.6.


El segon cas indica 1:4 que vol dir que en tota la gama de distàncies focals que ens ofereix aquest zoom la màxima obertura sempre és de f/4. Com més qualitat tenen els objectius més gran serà la seva obertura màxima (direm que són molt lluminosos) i a més ens la garantirà en totes les distàncies focals disponibles.







via espaifotografic.cat - tot fotografia http://www.espaifotografic.cat/2013/02/el-perque-dels-numeros-f/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+espaifotografic+%28espaifotografic.cat+-+tot+fotografia%29

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

10 alternativas a Cuevana para ver películas online

10 alternativas a Cuevana para ver películas online : Durante este último tiempo, en Cuevana se sucedieron varios “problemas” por los cuales hubo que ajustar algunas cosas antes de tiempo (como el rediseño del sitio), que dejaron a algunos usuarios ciertos problemas para acceder a las películas o series del portal. Pero realmente esto es algo que no incumbe a los usuarios y, como sabemos, existen muchas otras alternativas a Cuevana dando vueltas por Internet, que intentaremos presentar aquí mismo. Los sitios que repasaremos funcionan del mismo modo que Cuevana, mediante la instalación de un plugin que permite visualizar los videos de Megaupload o WUShare, entre otros servicios, en una calidad de imágen realmente excelente. Tal como sucede con el más popular servicio, todos ellos tienen publicidad que en algunos casos resulta insoportable, pero como dice Federico en DotPod “a caballo regalado no se le miran los dientes”. Alternativas a Cuevana 1. Moviezet Posiblemente el mejor clon d

Sitio alternativo a Cuevana: Moviezet

Sitio alternativo a Cuevana: Moviezet : Nadie se quiere enfrentar al monstruo Cuevana , tan popular por estos días que es casi imposible ver tu serie favorita o tu película sin tener problema de saturación de tráfico. Pero hay proyectos muy sanos y prometedores, sobre todo porque están basados como una muy buena alternativa . Señores estamos hablando obviamente de un sitio alternativo a Cuevana, llamado Moviezet. Como bien dijimos, Moviezet es una excelente alternativa a Cuevana, ya que podremos ver películas y series de forma gratuita sin necesidad de que existan cortes – al mejor estilo Megavideo – y que podremos tener un seguimiento, es decir, si miramos una serie, podremos ver toda la lista con los capítulos disponibles. Lo que tiene de novedoso este sitio web Moviezet , es que tiene películas y series que quizá en Cuevana no se puedan conseguir, pero atención, que puede suceder lo mismo, pero al revés. Entonces aquí intervenimos nosotros y te daremos un sabio consejo, para no

Learn Composition from the Photography of Henri Cartier-Bresson

“Do you see it?” This question is a photographic mantra. Myron Barnstone , my mentor, repeats this question every day with the hopes that we do “see it.” This obvious question reminds me that even though I have seen Cartier-Bresson’s prints and read his books, there are major parts of his work which remain hidden from public view. Beneath the surface of perfectly timed snap shots is a design sensibility that is rarely challenged by contemporary photographers. Henri Cartier-Bresson. © Martine Franck Words To Know 1:1.5 Ratio: The 35mm negative measures 36mm x 24mm. Mathematically it can be reduced to a 3:2 ratio. Reduced even further it will be referred to as the 1:1.5 Ratio or the 1.5 Rectangle. Eyes: The frame of an image is created by two vertical lines and two horizontal lines. The intersection of these lines is called an eye. The four corners of a negative can be called the “eyes.” This is extremely important because the diagonals connecting these lines will form the breakdown