Passa al contingut principal

El valor i el preu d’una fotografia

El valor i el preu d’una fotografia:

Diuen que tot te un preu, la fotografia també i apart del mercat de l’art on les xifres que es paguen, poc tenen a veure amb els preus reals que els mortals fotògrafs cobren o si més no demanen per les seves fotografies. Però com que això del preu o de l’ús que se’n pugui fer, sempre és una qüestió d’objectivitat variable depenen de quin cantó ens trobem. Per això han sorgir iniciatives com la de Stop Clausulas abusivas a los fotografos, amb la que es pretén dignificar el treball dels fotògrafs, vetllar pels drets d’autor que la Llei de la Propietat Intel·lectual els hi reconeix i denunciar els abusos en els contractes d’algunes editorials o en les bases d’alguns concursos fotogràfics.


This-Image-Is-Not-FreeEn aquesta mateixa línia estan els que es queixen de l’utilització de fotografies per part d’altres de forma gratuïta. Es el cas d’en John Mueller qui va penjar fa uns dies una imatge a Flickr que es deia This Image Is Not Free. El preu que li posava és de 6612 dòlars. 12$ pel combustible per anar fins a Solromar, Califòrnia, 2500$ per la càmera, 1600$ per la lent, 210$ per el filtre de densitat neutra, 200$ per l’adaptador de lents de gran angular, 130$ per el trípode i 60$ pel disparador remot, 200$ per la seva còpia de Lightroom, un ordinador de 1.200$ i 500$ del PS. 6612 dòlars en total per prendre aquesta fotografia. Es evident que el càlcul no es correcte, però no us quedeu amb l’anècdota, en tot cas està clar que ell justifica unes despeses i les repercuteix en el producte acabat.


En John explica que quan una revista, lloc web o corporació demana l’ús de la seva fotografia a canvi d’una mica de “exposició”, equival a dir elegantment “sense pagar per ella” i suposa una falta de respecte per la feina i l’equip que el fotògraf ha d’invertir, a més de que per la “exposició” difícilment un fotògraf pugui menjar i ho compara a anar a un restaurant i demanar al cambrer si ens deixa menjar de franc a canvi de que li fem bona propaganda.


Al dia següent i sembla que en resposta al primer, un altre fotògraf, en Tristan Nitot, va penjar una fotografia de títol: This Photograph is free. Va decidir penjar-la com a Creative Commons, convidant a tothom que la utilitzi en qualsevol mitjà i sense cap límit més que una simple cita d’autor.


1024px-Tour_eiffelEn Tristan ho argumenta així: No em penedeixo de regalar aquesta fotografia a gent que no conec. M’ha costat diners realitzar-la, però m’ha donat més a canvi, perquè la vaig deixar disponible per a tothom en comptes de deixar-la amagada en el disc dur. Si vols utilitzar-la, fes-ho: prefereixo veure el meu treball reutilitzat que oblidat. M’he adonat fa molt de temps que en un món on tothom té càmeres, molt temps lliure i eines de publicació fantàstiques, no hi ha moltes possibilitats de fer diners prenent fotografies.


La postura del primer és ben lògica, només demana el preu que creu que tenen les seves imatges i que no li agafin sense passar per caixa, però que me’n dieu de la del segon. No es menys cert que si ho valorem amb la llei de l’oferta i la demanda poc ha de valer si existeixes milions de fotografies igual que aquella. Per tant, l’home prefereix que s’escampi i potser si algú hi ensopega i li agrada, veu el nom de l’autor i potser d’aquí en surt alguna cosa.


Tot això està molt be, però el que cal es diferenciar-se de la resta per a poder ser vist, en aquest cas seran més vistos els dos per la polèmica que no per les fotografies i no se tampoc si val massa la pena.


Al contrari del que hauria de ser i en comptes de buscar nous camins, la majoria el que fem, és seguir imitant als que pensem que ho fan be. Això en el paisatge és especialment evident i és el que em passa amb aquestes fotografies, no m’agraden perquè les he vist tantes vegades… especialment la primera. Quan se li dona valor a una fotografia només pel fet que no es podia fer fa vint anys i la seva màxima dificultat és matinar per fer-la, aconseguir que ens diguin on era la Cala dels Collons… o inventar-nos un prosa per divinitzar el moment… i llavors volem que allò es valori…


M’ha vingut al cap aquella frase del Machado que deia: Solo el necio confunde valor y precio.


Lo realment important es que nosaltres valorem les nostres fotografies, però ho hem de fer conscients de que és per a nosaltres, aquesta és l’única manera de que els demés també arribin a valorar-ho.


Per cert, ho hem llegit a Altfoto i tampoc hem demanat permís al primer fotògraf, però espero que ens disculpi si la seva intenció era obrir aquest debat, doncs nosaltres, des d’aquí, l’hem ajudat.




Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

10 alternativas a Cuevana para ver películas online

10 alternativas a Cuevana para ver películas online : Durante este último tiempo, en Cuevana se sucedieron varios “problemas” por los cuales hubo que ajustar algunas cosas antes de tiempo (como el rediseño del sitio), que dejaron a algunos usuarios ciertos problemas para acceder a las películas o series del portal. Pero realmente esto es algo que no incumbe a los usuarios y, como sabemos, existen muchas otras alternativas a Cuevana dando vueltas por Internet, que intentaremos presentar aquí mismo. Los sitios que repasaremos funcionan del mismo modo que Cuevana, mediante la instalación de un plugin que permite visualizar los videos de Megaupload o WUShare, entre otros servicios, en una calidad de imágen realmente excelente. Tal como sucede con el más popular servicio, todos ellos tienen publicidad que en algunos casos resulta insoportable, pero como dice Federico en DotPod “a caballo regalado no se le miran los dientes”. Alternativas a Cuevana 1. Moviezet Posiblemente el mejor clon d...

Learn Composition from the Photography of Henri Cartier-Bresson

“Do you see it?” This question is a photographic mantra. Myron Barnstone , my mentor, repeats this question every day with the hopes that we do “see it.” This obvious question reminds me that even though I have seen Cartier-Bresson’s prints and read his books, there are major parts of his work which remain hidden from public view. Beneath the surface of perfectly timed snap shots is a design sensibility that is rarely challenged by contemporary photographers. Henri Cartier-Bresson. © Martine Franck Words To Know 1:1.5 Ratio: The 35mm negative measures 36mm x 24mm. Mathematically it can be reduced to a 3:2 ratio. Reduced even further it will be referred to as the 1:1.5 Ratio or the 1.5 Rectangle. Eyes: The frame of an image is created by two vertical lines and two horizontal lines. The intersection of these lines is called an eye. The four corners of a negative can be called the “eyes.” This is extremely important because the diagonals connecting these lines will form the breakdown ...

Más de 50 de las mejores herramientas online para profesores

No es una exageración afirmar que hay ciento de aplicaciones educativas por ahí por la red, para todos los gustos y de todos los colores, por lo que es difícil tratar de recogerlas todas en un listado. Sin embargo, algunas destacan más que otras por su innovación y por su capacidad para conseguir adeptos, y esas son las que protagonizan la presente recopilación. Son 50 interesantes herramientas online basadas en las recopilaciones de EduArea , las muchas ya tratadas en Wwwhat’s new y las destacadas por la experiencia. 1. Dropbox : Un disco duro virtual con varios GB gratuitos y al que se accede desde casi cualquier dispositivo. Sin embargo, es muchísimo más que eso, de hecho ya comentamos 20 razones . 2. Google Drive : La evolución de Google Docs que suma a sus múltiples herramientas de creación de documentos, un considerable espacio virtual gratuito. 3. CloudMagic : Una extensión y una app multidispositivo para buscar información simultáneamente en Gmail, Twitter, Facebook, Evernote ...